W naszym przedszkolu Dzień Kolorowej Skarpety obchodziliśmy 19 marca 2021 roku. W tym dniu dzieci oraz nauczyciele założyli dwie niepasujące skarpetki.
Światowy Dzień Zespołu Downa jest świętem ustanowionym w 2005 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Down Syndrome International (DSI), mając na celu budowanie świadomości na temat tego, czym jest Zespół Downa, a także tolerancji i wrażliwości na potrzeby osób nim dotkniętych. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych.
Zakładając kolorowe, niepasujące skarpetki zwróciliśmy na siebie uwagę, a tym samym okazaliśmy szacunek osobom z Zespołem Downa. Pokazaliśmy, że różni nas od nich tak niewiele, jeden niepasujący chromosom, tak jak jedna niepasująca skarpetka.
W tym dniu dzieci uczestniczyły w różnych „skarpetkowych” zabawach oraz poszerzyły swoją wiedze na temat osób z Zespołem Downa. Kolorowe skarpetki na naszych stopach były wyrazem radości, tolerancji i solidarności z osobami z Zespołem Downa.
mgr Agnieszka Kwiecień
mgr Adrianna Dzień
Serdecznie dziękujemy wszystkim Dzieciom i Rodzicom, którzy wsparli naszą akcję „Wielki Kredkowy Recykling”.
Wspólnymi siłami zebraliśmy dwa kilogramy kolorowych kredek, które nasi mali wolontariusze przygotowali do wysyłki organizatorom – obrali z papierków, posegregowali kolorami oraz zatemperowali.
Za przesłane kredki otrzymaliśmy tytuł Aktywnego Zbieracza Kredek.
Nie wyrzucajmy niepotrzebnych kredek – zachowajmy je na kolejną edycję kredkowej zbiórki.
mgr Beata Madej
Drodzy Rodzice! Drogie Dzieci!
Z wielką radością przekazujemy informację o wydłużeniu terminu składania prac w konkursie ,,Świat widziany na niebiesko’’.
Ostateczny termin składania prac konkursowych zostaje przedłużony do 26 marca 2021 r.
Zachęcamy do wzięcia udziału, przewidziane są nagrody dla zwycięzców oraz drobne upominki dla uczestników.
Regulamin znajdziecie Państwo poniżej w załączniku.
mgr Magdalena Galant
mgr Klaudia Osińska
PROJEKT „BAJKI – OPOWIADAJKI”
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE ROZWIJAJĄCE ARTYKULACJĘ I UMIEJĘTNOŚCI CZYTELNICZE DZIECI
W Samorządowym Przedszkolu nr 14 od stycznia do lutego 2021 roku w każdej grupie wiekowej przeprowadzono zajęcia logopedyczne prezentujące zabawy rozwijające motorykę artykulacyjną, percepcję wzrokową i słuchową oraz umiejętności narracyjne dzieci w oparciu o znane i popularne bajki dla dzieci („Królewna Śnieżka”, „Jak Babulka Zima pomagała zwierzętom”, „Smok Wawelski”, „Złota rybka”, „Królowa Śniegu”, „Bajka o zupie z kamienia”).
Zajęcia obejmowały całościowy rozwój funkcji psychofizycznych dziecka. Uczenie przez przeżywanie jest najlepszą metodą rozwijania umiejętności uwagi, pamięci, przygotowuje dziecko do nauki czytania i pisania.
Dzieci były zaangażowane emocjonalnie, dostrzegały różnice pomiędzy pozytywnym i negatywnym bohaterem oraz przemiany, które się dokonywały. Dowodem na to była mimika dzieci i ocena postaci podczas zajęć.
Po wprowadzeniu bajki dzieci wspólnie z rodzicami wykonały rysunki poszczególnych elementów opowieści. Efektem naszej współpracy były ręcznie robione książki z ilustracjami dzieci z grupy.
Ponowne czytanie „własnej bajki” było dla dzieci rekapitulacją treści, ćwiczeniem aparatu mowy w sposób nieświadomy i zabawowy. Dzieci znały już bajkę, były dumne, że ich rysunki stanowią małą część prezentowanej opowieści, uzupełniały fragmenty. W tym wypadku nie liczyli się poszczególni autorzy, ale wspólna praca nad całością spajała grupę, uczyła odpowiedzialności, gdyż brak jednej pracy uniemożliwiał dokończenie całości projektu.
Wszystkim serdecznie dziękuję:
Dzieciom - za ich kreatywność, zapamiętywanie treści i zaangażowanie;
Rodzicom - za motywowanie dziecka i stwarzanie warunków do realizacji pracy;
Nauczycielkom i Paniom z grupy za wykonanie ilustracji z nielicznymi dziećmi w ramach pracy indywidualnej lub okładki oraz zebranie rysunków.
Praca nad projektem wymagała wielu godzin pracy, ale radość dzieci, ich serdeczność i pamięć są wielką nagrodą.
Zachęcam rodziców do przeprowadzenia i kontynuowania projektu w domu, jako formy pracy z dzieckiem, która rozwinie umiejętności czytelnicze i grafomotoryczne dzieci.
mgr Irena Surdej
logopeda
21 marca świętujemy Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Jest to święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa.
Jego celem jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z Zespołem Downa. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych, a symbolem święta stały się kolorowe skarpetki nie do pary.
Data 21.03. jest symboliczna, ponieważ ludzie z zespołem Downa mają jeden dodatkowy 21. chromosom, to zaburzenie genetyczne jest nazywane trisomią 21. chromosomu.
W naszym przedszkolu Dzień Kolorowej Skarpetki będziemy obchodzić 19 marca. Bardzo prosimy o założenie dzieciom dwóch różnych skarpetek w tym dniu.
Zakładając kolorową skarpetkę zwracamy na siebie uwagę, a tym samym zwracamy uwagę na problemy osób z Zespołem Downa. W tym dniu chcemy pokazać, że różni nas od nich tak niewiele, jeden dodatkowy, niepasujący chromosom - tak jak nasza dodatkowa, niepasująca skarpetka!
mgr Adrianna Dzień
mgr Agnieszka Kwiecień